Ik wil mijn collega niet kwetsen...

Drempels overwinnen in je team

Als ze de teamruimte binnenkwam zag ik de bui al hangen. Oh nee, ze heeft het weer.. Ze ging zitten, plofte haar tas neer, zette haar computer aan..... en slaakte een diepe, vermoeide zucht. Bij het openen van de mail kwam de eerste cynische opmerking: 'Nou, dat hebben ze weer leuk bedacht!'. Ik voelde mijn werkspirit dalen… En ik moest het geklaag en gezucht nog een hele dag aanhoren. Ik vroeg me voor de zoveelste keer af: ‘zeg ik er wat van of niet?’.

Tips om uit je comfortzone te komen

Vorige week had ik een rotweek. Zo’n week waarin ik meer op mijn bord kreeg dan me lief was en dan ik (vond ik) verdiend had. Het was alsof er op mijn voorhoofd geschreven stond: pispaal. Ik zal je de details besparen. Na een goeie huilbui kwam ik bij zinnen. En daarna begon ik steeds meer vruchten te plukken van die rotweek. Want ik had ook iets waardevols ontdekt. Dat ik meer kon hebben dan ik dacht. Dat wist ik allang, maar blijkbaar was ik te lang in mijn comfortzone geweest. En dan wil je nog wel eens vergeten dat het best wel meevalt om onderuit te gaan.

Feedback geven is geen trucje

In 5 stappen een gezonde aanspreekcultuur

Vind jij dat je medewerkers of collega’s elkaar genoeg feedback geven? De meeste managers aan wie ik die vraag stel zeggen ‘nee’. Is het rampzalig als het onvoldoende gebeurt? Dat hangt ervan af: wil je voldoende presteren met je team? Of wil je uitstekend presteren? Daarin maakt een gezonde cultuur waarin mensen elkaar voortdurend scherp durven te houden het verschil.

Utopia

Heb je gisteren gekeken naar de eerste Utopia aflevering? Een interessant programma als je meer wilt leren over groepsdynamiek! Het programma maakt veel duidelijk over de kracht en complexe dynamiek van groepen.

We gaan elkaar meer feedback geven in 2014. Maar waarover eigenlijk?

“We moeten elkaar meer aanspreken” is een veel gehoorde kreet in organisaties. In veel organisaties is dit ook nodig. Maar waar ga je elkaar dan precies op aanspreken? Heb je dat scherp?

Laatst werkte ik met een team dat ook het voornemen had om elkaar meer feedback te gaan geven. Toen ik hen vroeg hoe het de afgelopen twee weken met dat voornemen was gegaan, keek men zenuwachtig om zich heen. Een teamlid antwoordde: “ik ben de afgelopen tijd niet tegen problemen aangelopen, dus het was ook niet nodig om mijn collega’s aanspreken.” “Ja, ik heb hetzelfde”, vulde een andere collega aan. “De samenwerking verliep gewoon heel goed.”

Ook vrouwen kunnen maar 1 ding tegelijk

Laatst begeleide ik een team bij het uitvoeren van een project dat in twee dagen af moest. Onder deze tijdsdruk gingen bijna alle teamleden in stand multi-tasking. In hun enthousiasme en stress wilde ze alles tegelijk bij de kop pakken, overal direct een oplossing voor vinden en meerdere beslissingen tegelijk nemen. Effect: er werd heel veel gepraat, weinig besloten en weinig resultaat geboekt. En iedereen was halverwege de dag al kapot.

Praktische tips om lui te zijn in gesprekken

 

In mijn vorige blog sprak ik over het belang van lui zijn in gesprekken. Juist in spannende gesprekken! De kunst is om te schakelen tussen actief participeren en aanwezig zijn met distantie. Wat?! Klinkt leuk, maar hoe doe je dat dan? In deze blog geef ik je een paar praktische tips om je verder te helpen.

Lui zijn als basis voor succes

Vorige week was ik lui. Ik heb net een lange vakantie achter de rug en ik moest enorm schakelen. Ik heb meerdere momenten gehad dat ik scherpte miste. Irritant is dat. Ik was op sommige momenten simpelweg te lui om 100% scherp te zijn. Toch werd ik, na een vreselijk salesgesprek, ook weer geconfronteerd met het belang van luiheid. De juiste luiheid dan.