Stop met het stimuleren van feedback geven!

Met ingehouden adem hoorde ik mijn collega’s aan.
Daar zat ik dan.
Stagiair op de angstpoli.
Net vier maanden binnen.

Super onzeker.

Ik kreeg van vijf collega’s tegelijk
een bak kritiek over me heen.

Ik was een week van slag.

Daarna ben ik aan de bak gegaan
om alle kritiek om te zetten in effectiever gedrag.

Ik ging met sprongen vooruit.
Ik groeide in alle opzichten.

Die titel is dus een beetje flauw.
Want natuurlijk is het geven van feedback
essentieel voor teams die zich willen blijven ontwikkelen.

Toch wordt er in mijn visie in organisaties
teveel geïnvesteerd
in het stimuleren van feedback geven.

Terwijl uit onderzoek blijkt dat het veel beter werkt
om feedback te vragen.

Waarom?

Feedback ontvangen vraagt veel van mensen.
Ze zijn er een tijd door in beslag genomen.
Zeker wanneer de feedback onverwacht komt
of wanneer er niet vaak feedback aan elkaar gegeven wordt.
Bij mensen met een relatief laag zelfbeeld
is dit effect nog groter.

Bij feedback vragen ligt de regie bij de persoon
die ontvangt en niet bij de persoon die geeft.

Bovendien is de kans dat de feedback
leidt tot verandering vele malen groter
wanneer het initiatief bij de vrager ligt.

Dat komt door wat in de psychologie
het consistentieprincipe genoemd wordt.
Als we A zeggen vinden we dat we ook B moeten zeggen,
want we houden er niet van om inconsistent in ons gedag te zijn.

Wanneer we dus vragen om feedback
zou het vreemd zijn als we er niet voor open staan
of er niets mee doen.

Een paar tips:
• Bedenk voor jezelf eens waar je scherp op gehouden wil worden en deel dat met je collega’s.
• Vraag regelmatig aan je teamleden waarop ze graag scherp gehouden willen worden.
• Ben je manager? Begin dan met zelf vaker om feedback te vragen en laat zien dat je er constructief mee omgaat.

Er zijn een hoop dingen die in de praktijk misgaan bij het vragen om feedback.

Hoe je ervoor kunt zorgen dat je op de goede manier
feedback vraagt en ontvangt en ook een eerlijk antwoord krijgt,
lees je in mijn volgende blog!

Wil je dat ik jouw team begeleid bij het komen tot een gezonde aanspreekcultuur? Stuur me dan een mail of bel me.

Over Annemieke

Annemieke helpt teams in hun ontwikkeling naar meer zelfstandigheid en betere resultaten. Ze traint teamleiders en leidinggevenden om hun team te coachen naar meer zelfstandigheid. Samen met Léonie van Rijn schreef ze het boek 'Groepsdruk, in tien stappen naar succesvol teamgedrag' waarin teams en hun managers handvatten krijgen om te komen tot duurzame gedragsverandering. Samen ontwikkelde zij het´Spel der ongeschreven regels´, dat teams op een luchtige manier in gesprek brengt over hun cultuur en gedrag. Annemieke is afgestudeerd als psycholoog in 1998. Sinds 2007 heeft zij haar eigen bedrijf, Pirouette.

Wil je maandelijks mijn blogs en tips over teamwork ontvangen? Vul dan hieronder je emailadres in.

captcha

Reacties  

 
#1 Stephaine 02-04-2017 20:47
Paragraph writing is also a excitement, if you know then you can write if not it is difficult
to write.

Feel free to visit my site :: https://www.viagrasansordonnancefr.com/sildenafil-citrate-femme-life/: https://www.viagrasansordonnancefr.com/sildenafil-citrate-femme-life/
Citeer
 

Plaats reactie