Feedback geven: is het echt nodig?

“Ik denk dat we op de teamdag
ook aandacht moeten besteden aan hoe we elkaar
feedback geven en hoe we het ontvangen”

Een van de collega’s kijkt bedenkelijk.

“Dit hebben we toch al zeker drie keer gedaan?”
“Ja, maar we doen het nog steeds niet!”
“Maar heeft het dan zin om het nog eens te doen?
Gaan we het dan wél ineens doen?”
“Nou dat weet ik niet.. misschien…”

Herken jij dit dilemma in jouw team?
Iedereen vindt dat er meer feedback gegeven zou moeten worden.
Er is al het nodige geïnvesteerd om verandering te brengen,
maar er verandert feitelijk niets.

Natuurlijk kan het trainen van feedbackvaardigheden
een team verder helpen.
Maar er moet nog veel meer gebeuren
voordat er echt iets verandert.

In mijn visie moeten het team de volgende vragen met elkaar beantwoorden,
in de juiste volgorde:

  1. Waarom vinden we het eigenlijk nodig dat we elkaar meer feedback geven? Wat gebeurt er als er niets verandert? Wordt er voldoende urgentie gevoeld bij ons allemaal?
  2. Waarover moet de feedback eigenlijk gaan? En hoe zien we de verhouding tussen positieve en kritische feedback?
  3. Wat gaat onze klant ervan merken?
  4. Welke kenmerken van ons huidige teamgedrag houden ons tegen om te doen wat nodig is? Ofwel: wat zijn onze ongeschreven regels en welke belemmeren ons?
  5. Hoe houden we met z’n allen die ongeschreven regels in stand? Wie heeft welke rol daarin? Als er ongeschreven regels zijn die we willen veranderen, welke verantwoordelijkheid vraagt dat dan van ieder van ons?
  6. Welke ongeschreven regels willen we herschrijven? Hoe luiden de nieuwe normen dan?
  7. Wat gaat ieder van ons iedere dag doen om te zorgen dat de nieuwe normen vertaalt worden naar ons gedrag?
  8. Welke vaardigheden hebben we daarvoor nodig? Welke houding vraagt het? Hoe kunnen we elkaar helpen?
  9. Wat spreken we als team af? Wat spreek ik als teamlid af met het team? Hoe gaan we elkaar aan de afspraken houden?

De eerste drie vragen gaan over tastbare, inhoudelijke zaken:
de bovenstroom.

Onderstroom

Ze brengen helderheid over de urgentie,
ze brengen focus
en er wordt een duidelijke koppeling gelegd
met de resultaten van het team.

Gek genoeg worden deze vragen zelden expliciet gesteld in teams.

Laatst werkten we met een team
waar het onderwerp feedback geven en aanspreken
al jaren terugkwam op de agenda.
Toen we ze vroegen waar de feedback eigenlijk over moest gaan
en waarom het zo belangrijk was dat er iets ging veranderen,
bleef het betrekkelijk stil.

Pas als er door ieder teamlid
voldoende urgentie wordt ervaren,
het team helder heeft waarover de feedback moet gaan
en wat dat het team zal opleveren,
ga je kijken welke belemmeringen
er nog meer zijn.

Je kunt de wind in de zeilen hebben,
maar nog steeds te weinig vooruit komen.
Dan is het nuttig om te kijken
welke belemmeringen er in de onderstroom zitten.

In de onderstroom is het spannend
Er zitten emoties, relationeel gedoe
groepsdruk en ongeschreven regels.
Iedereen voelt wat er in die onderstroom zit.
Maar niemand krijgt de vinger er goed achter.
Erover in gesprek gaan vindt men doodeng.
Dat is het ook.

Eng opt

Maar er niet over in gesprek gaan
maakt het team onvoorspelbaar,
in gedrag én in resultaten.

Doodeng opt

Léonie en ik hebben een werkvorm ontwikkeld:
Het spel der ongeschreven regels.

Vorige week kwam het van de drukker.
Wil je leren hoe je over die spannende onderstroom
in gesprek kunt met je team?
Op een manier die ook de luchtigheid en humor erin houdt?

Tot 1 april kun je nog gebruik maken van ons introductieaanbod.
Onze workshops met open inschrijving vragen een investering van 59 euro per persoon, exclusief spel (24,95 euro).

Op 7 april en 15 september is er een workshop met open inschrijving.

Een incompany workshop vraagt een investering van 495 euro in plaats van 750 euro.

Over Annemieke

Annemieke2

Annemieke helpt teams in hun ontwikkeling naar meer zelfstandigheid en betere resultaten. Ze traint teamleiders en leidinggevenden om hun team te coachen naar meer zelfstandigheid. Samen met Léonie van Rijn schreef ze het boek 'Groepsdruk, in tien stappen naar succesvol teamgedrag' waarin teams en hun managers handvatten krijgen om te komen tot duurzame gedragsverandering. Binnenkort verschijnt hun ´Spel der ongeschreven regels´, dat teams op een luchtige manier in gesprek brengt over hun cultuur en gedrag. Annemieke is afgestudeerd als psycholoog in 1998. Sinds 2007 heeft zij haar eigen bedrijf, Pirouette.

Wil je maandelijks mijn blogs en tips over teamwork ontvangen? Vul dan hieronder je emailadres in.

captcha

Reacties  

 
#2 Jeff 24-03-2017 20:14
Highly energetic post, I loved that bit. Will there be a part 2?


Here is my blog - https://www.viagrasansordonnancefr.com/acheter-sildenafil-pfizer-wirkdauer/: https://www.viagrasansordonnancefr.com/acheter-sildenafil-pfizer-wirkdauer/
Citeer
 
 
#1 Annemarie vd Sloot 30-03-2016 12:54
Hallo Leonie en Annemieke, tijdens het congres spreken is zilverzwijgen is fout, heb ik geboeid naar jullie presentatie geluisterd. ik ben enthousiast en zit erover na te denken om de workshop te volgen maar tegelijkertijd zou ik nog liever een workshop in een team laten verzorgen. mijn vraag is nu: wat is de inhoud van de workshop, wat kan ik dan verwachten, wat zijn de kosten (495?) , is er een voorgesprek/voo rbereiding etc

Daarnaast zou ik graag uw blogs en tips ontvangen maar op de een of andere manier lukt het maar niet om de juiste code in te vullen....
Citeer
 

Plaats reactie