Hoe teams elkaar het leven zuur maken

"Als ik jou feedback geef dan heb ik het idee dat ik je omver blaas en dat je daarna huilend in een hoekje kruipt"
Zei een teamlid van een Cowboy team tegen een teamlid van een Doe-maar-gewoon team.

Het Cowboy team bestaat uit salesmedewerkers.
Allemaal grote bekken.
Gedreven en resultaatgericht.
Dominant op het botte af.

Het Doe-maar-gewoon team bestaat uit software ontwikkelaars.
Slimme jongens.
Consciëntieus en serieus.

Ze kunnen verdwijnen in de inhoud.
Dan heb je geen echt contact meer met ze.
Contact vinden ze überhaupt niet zo leuk.
Zeker niet met het cowboy team.

Maar ze hebben elkaar nodig.
De ontwikkelaars maken het product
dat het salesteam moet verkopen.
Ze moeten het dus eens worden over het product.

En dat gaat traag....
en moeizaam

Dan is er ook nog het Hart & ziel team.
Zij onderhouden de klantrelaties.
Ze ontvangen de klachten.
Zij vinden dat ze de enige zijn
met écht hart voor de klant.

Maar waarom luistert er niemand naar ze?!

Ze verwijten de cowboys
enkel voor de korte termijn resultaten te gaan
En de mensen met hart & ziel
kunnen dan de puinhoop opruimen

Het Harmonie team ondersteunt
het hart & ziel team en het cowboy team.
Ze zien alle ego strijd met lede ogen aan.

Gelukkig zijn zij het leukste team op aarde.
En het gezelligste natuurlijk!

Krijg je al een beeld? In welke type team beweeg jij je?
En met welke teams heb je te maken?

In ons boek gaan we uitgebreid op de vier team types, hun kwaliteiten en valkuilen in.

We noemen het model hieronder het ‘team orientatiemodel’.

Teams verschillen in de mate waarin ze georienteerd zijn op de buitenwereld (de klant en andere stakeholders)
of juist op de wereld binnen de organisatie (intern georiënteerd).
Daarnaast kunnen teams kunnen meer relatie of juist taakgericht zijn.

Team orientatiemodel opt 2

Je krijgt alvast een voorproefje van de ongeschreven regels die in ieder kwadrant kunnen leven.

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Hart & ziel team

  • Wij geven het klantbelang regelmatig voorrang boven het organisatiebelang
  • Wij weten wat onze klant wil dus suggesties van anderen nemen we niet zo serieus
  • We doen alles voor de klant
  • We staan het toe dat collega’s op verschillende manieren werken.
  • Ons oordeel over elkaars professionele gedrag spreken we niet uit.

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Cowboy team

  • Niet lullen maar poetsen
  • Vergaderen doen we kort en krachtig of we slaan het over
  • Als je niks hoort dan doe je je werk goed
  • Wij doen alles voor de resultaten
  • Zo nodig gaan de resultaten bij ons voor de collegialiteit
  • Hier wordt niet gezeurd
  • Privé laat je thuis
  • Over emoties hebben we het hier niet

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Doe maar gewoon team

  • Bij ons geen uitspattingen
  • Wij doen ons werk zoals we dat altijd gewend zijn te doen.
  • Bij veranderingen gaan we mopperen
  • Over emoties praten we niet
  • Eerst de taak, dan de relatie
  • Samenwerken doen we alleen als het echt nodig is

Voorbeelden van ongeschreven regels in het Harmonie team

  • De gezelligheid is bij ons minstens zo belangrijk als het werk zelf
  • Conflicten worden bij ons toegedekt
  • Roddelen mag hier best
  • Privé zaken worden hier uitgebreid besproken
  • We staan hier altijd voor elkaar klaar

Wil je weten hoe je ervoor zorgt dat jouw team zich in het juiste kwadrant beweegt
en normen hanteert die helpen om tot goede resultaten te komen?
Lees dan ons boek ‘Groepsdruk, in tien stappen naar succesvol teamgedrag’, te bestellen via managementboek. Vanaf 7 juli in de winkel!

Gerelateerde blogs
De vijf meest gemaakte fouten waardoor medewerkers (of collega's) niet écht veranderen
In 5 stappen naar succesvol teamgedrag

Over Annemieke
Annemieke is psycholoog en teamcoach. Sinds 2007 heeft ze haar eigen bedrijf, Pirouette. Ze begeleidt managers en teams voor wie zorgzaamheid hoog in het vaandel staat. Ze helpt hen om, waar nodig, de zaak voor de relatie te laten gaan, opdat de kwaliteit en de resultaten optimaal zijn. Annemieke combineert een scherpe, kritische blik met warmte en pragmatiek. Door de juiste vragen te stellen weet ze snel de vinger op de zere plek te leggen.

Annemieke coacht en traint steeds vaker leidinggevenden die ook zélf willen leren hoe ze lastige en ongrijpbare processen in teams kunnen beïnvloeden, wanneer deze de gewenste resultaten tegenhouden. Dit heeft haar geïnspireerd om samen met collega Léonie van Rijn een boek over groepsdruk te schrijven.

Ze schrijft maandelijks blogs met praktische tips om teams met minder energie makkelijker in beweging te krijgen. 

Als je je inschrijft voor haar blogs krijg je het e-book ‘de waarde van ongeschreven regels in teams’ cadeau.

Plaats reactie